
Zajednički nastup u RS-u mora biti utemeljen na jasnim…
U Sarajevu je 15.4.2022. održana 4. sjednica Predsjedništva Naroda i Pravde na kojoj su usvojeni sljedeći zaključci:
1. U vezi sa proteklim neuspješnim pregovorima o ustavnim i izbornim reformama u Bosni i Hercegovini, Narod i Pravda ponovo naglašava svoje ranije iznesene principe o uklanjanju sistemske diskriminacije u Ustavu Bosne i Hercegovine, potom preciziranju liste vitalnih interesa naroda, zatim onemogućavanju blokade državnih institucija, te jačanju transparentnosti izbornog procesa. Nastojeći nuditi provodiva rješenja za postojeću političku krizu i blokade, opredjeljeni smo za rješenja koja će odrediti adekvatnu mjeru etničkom i građanskom, uz osnaživanje građanskog karaktera društva, a odbijamo etničku podjele zemlje i bilo kakve razgovore na tu temu. Odbijamo i maksimalističke zahtjeve pojedinih strana, koji bi produbili etničku podjelu zemlje i ne bi suštinski ispoštovali presude Evropskog suda za ljudska prava. Držimo da je pregovore potrebno vratiti u institucije države BiH, kroz institucionalni proces i transparentnu parlamentarnu proceduru, uz učešće nevladinog sektora, akademske zajednice, medija, struke i zainteresiranih građana, a uz podršku i medijaciju međunarodnih partnera.
2. U skladu s iznesenim principima, Narod i Pravda je ponudila i prijedlog za izbor četiri člana Predsjedništva BiH sa prostora cijele BiH kao jedne izborne jedinice. Po istom konceptu jačanja učešća ustavne kategorije koja se ne izjašnjava kao jedan od tri konstitutivna naroda (ostalih građana), ponudili smo i rješenja na nivou Federacije BiH koja podrazumijevaju: omogućavanje biranja predsjednika i tri potpredsjednika Federacije BiH iz reda „i Ostalih“, zatim izjednačavanje prava i nadležnosti kluba Ostalih u Domu naroda PFBiH sa klubovima konstitutivnih naroda, potom razmatranje i eventualnu dopunu liste pitanja vitalnih interesa naroda i Ostalih, te preciziranje zakonodavne uloge Predstavničkom domu PFBiH, a Domu naroda isključive nadležnosti nad zaštitom vitalnih interesa. Također, naglašavamo da je Narod i Pravda predložila i rješenja za onemogućavanje blokade rada institucija FBiH kroz definiranje rokova za predlaganje kandidata za funkcije predsjednika i potpredsjednika FBiH i definiranje rokova za imenovanje premijera i ministara u Vladi FBiH, kao i za imenovanje sudija Ustavnog suda FBiH, te definiranje mehanizma prevencije blokada.
3. Paušalne ocjene o pregovorima, bez uvida u cjelokupan paket koji nikada nije do kraja definiran niti iznesen i predstavljen u javnosti, kao i neistinite informacije i neutemeljene optužbe odlučno odbacujemo i njima se ne služimo. Narod i Pravda je u više puta ponovljenom zaključku potvrdila da bilo koji dogovor ili sporazum o ustavnim i izbornim reformama u Bosni i Hercegovini, kao vid podrške našem pregovaračkom timu, može biti potpisan samo uz saglasnost rukovodećih tijela Naroda i Pravde – a takav sporazum ili prijedlog nikada nije niti utvrđen, niti upućen prema niti razmatran od strane Predsjedništva i Glavnog odbora NiP BiH.
4. O bilo kakvoj promjeni zvaničnih stavova Naroda i Pravde koji su precizno propisani u dokumentima NiP – Rezoluciji, Deklaraciji, Programskoj orijentaciji, kao i eksternim aktima čija je Narod i Pravda potpisnica, očitovat će se i oglasiti stranački organi. Do tada, Narod i Pravda podsjeća na dio Deklaracije usvojene na Prvom kongresu stranke i odredbe o „očuvanju bosanskohercegovačkog identiteta, multietničkog karaktera društva i bogate zajedničke historijske, kulturne i civilizacijske baštine, uz puno poštivanje svih različitosti i posebnosti kao zajedničke vrijednosti, a ne uzroka podjela, kao i jednakopravnost svih naroda i građana na cijeloj teritoriji Bosne i Hercegovine ….“, te da „u potpunosti odbijamo koncept etničke podjele zemlje na tri entiteta …“
5. Narod i Pravda nastavit će svoje učešće u međustranačkim pregovorima o zajedničkom nastupu probosanskih stranaka u RS-u na predstojećim izborima, naglašavajući stav koji zastupamo od početka, a to je da ljudi koji su prethodno iznevjerili povjerenje u političkom životu u RS-u ne mogu biti vjerodostojni zastupnici inicijative niti kredibilni kandidati na izborima. Također, Narod i Pravda insistira na usvajanju principa koji garantuju veću sigurnost biračima u RS da neće biti ponovo prevareni. Narod i Pravda je prijedlog principa za uvrštavanje u Sporazum još u novembru prošle godine dostavila svim učesnicima u pregovorima, koji između ostalog sadrže i to da kandidati ne mogu biti u bilo kojem obliku sukoba interesa, da prije kandidature moraju priložiti imovinski karton i informacije o porijeklu imovine, da ne mogu biti oni koji su pravomoćno presuđeni za bilo koje djelo zloupotrebe javne funkcije niti oni čija je reputacija narušena dokazanim aferama, posebno u oblasti pomoći povratnicima kroz bilo koji vid zloupotreba ili malverzacija, te da to moraju biti osobe s ugledom u društvu i istaknutim ličnim integritetom itd. Nakon gotovo 5 mjeseci još uvijek čekamo na odgovor od predvodnika inicijative o prihvatanju predmetnih principa. Bez obzira na kontinuirane neprincipijelne pritiske na Narod i Pravdu, podrška zajedničkom nastupu u RS-u neće biti bezrezervna i bit će uvjetovana usvajanjem principa koji će onemogućiti zloupotrebu izborne volje povratnika i prevare kojima su izloženi od strane predvodnika prethodnih zajedničkih nastupa u RS.
6. Narod i Pravda pozdravlja uvođenje novih sankcija Miloradu Dodiku od strane SAD-a i Velike Britanije, čime se poslala nedvosmislena poruka rušiteljima ustava i secesionistima da se pravno nasilje ne isplati i da se takvo ponašanje u ovoj zemlji nikome neće tolerirati. Pozdravljamo i Odluku visokog predstavnika za BiH Christiana Schmidta kojom je poništio Zakon o nepokretnoj imovini bh. entiteta Republika Srpska (RS) odnosno obustavio Ukaz predsjednice RS-a Željke Cvijanović o proglašavanju Zakona, te ga pozivamo da pravovremeno poništi i sve druge neustavne zakone koje donosi vladajuća struktura u bh. entitetu RS i time spriječi dodatno narušavanje već dovoljno kompleksene političke situacije u zemlji.