
Mia Karamehić – Abazović, zastupnica u Zastupničkom domu Parlamentarne…
Mia Karamehić – Abazović, zastupnica u Zastupničkom domu Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine komentar na Odluku visokog predstavnika o deblokadi funkcioniranja institucija FBiH
Od jučerašnjeg objavljivanja Odluke visokog predstavnika, u javnosti se pojavilo mnoštvo dezinformacija i namjerno pogrešnih tumačenja Odluke i njenog sadržaja. Zbog toga je važno pojasniti ključne dijelove Odluke i njihovo konkretno značenje za građane Federacije BiH. U Odluci je navedeno:
“Vlada Federacije će biti izabrana nakon što njeno imenovanje bude potvrđeno većinom glasova u Zastupničkome domu Federacije BiH sukladno članku IV.B.5, stavak (1) Ustava Federacije.”
Unatoč tendencioznim prigovorima opozicije, precizno je i jasno navedeno da će biti izabrana vlada koju izglasa većina zastupnika u Zastupničkom domu Parlamenta Federacije BIH. Tu većinu, kao i sve ostale zastupnike, su građani Federacije direktno izabrali na prethodnim Općim izborima. Većina u klubovima naroda Doma naroda Parlamenta Federacije BIH, nasuprot tome, nije direktno birana već su delegirani i birani po netransparentnom sistemu izvlačenja iz žutih kutijica za igračke degradirajući demokratsku volju glasača na igru na sreću. Svjedočili smo i naglim prelascima zastupnika koji su, tek nekoliko dana ranije, bili žestoki kritičari stranaka uz koje su iznenada stali. Činjenica da pravosudne institucije nisu istražile tako jasne indicije korupcije je tragičan pokazatelj rada pravosuđa u Bosni i Hercegovini.
One stranke koje su u formirati većinu zastupnika u federalnom Parlamentu uspjet će formirati Vladu FBIH. Za nadati se da će taj proces, za razliku od procesa delegiranja u Dom naroda, biti transparentan i lišen koruptivnih radnji.
Nadalje, Odluka visokog predstavnika sadrži i Amandman CXXXI na Ustav Federacije BiH koji predviđa demokratski standard koji će onemogućiti etničko blokiranje izbora Vlade FBiH. Naime, princip izbora većinom u Zastupničkom domu Parlamenta FBiH će se nastaviti primjenjivati a u Domu naroda će biti potrebne dvije petine delegata svakog kluba kako bi prijedlog Vlade bio usvojen. Ovaj amandman će stupiti na snagu za godinu dana čineći ovo rješenje trajnim a ne privremenim pa tako u odluci stoji:
“Amandman koji se nalazi u privitku ove Odluke, a koji čini sastavni dio ove Odluke, stupa na snagu 1. svibnja 2024. godine, pod uvjetom da prije tog datuma Parlament Federacije BiH ne odluči drukčije putem donošenja amandmana na Ustav Federacije sukladno odredbi stavka (1) ovog članka.”
Parlament Federacije BIH ima na raspolaganju godinu dana da samostalno donese izmjene Ustava Federacije BIH koje bi onemogućile blokade i izbjegne nametnuto rješenje ali ako u tome ne uspije, građani FBiH više neće biti taoci tehničkih mandata, blokada i odugovlačenja budući da pomenuti Amandman predviđa i raspuštanje Parlamenta FBiH i kantonalnih skupština ako Parlament FBiH ne bude u mogućnosti izabrati Vladu FBiH u predviđenom ustavnom roku. Mogućnost prijevremenih izbora daje građanima alat da kazni političare koji koče procese te služi kao poticaj izabranim zastupnicima i delegatima da dogovorom doprinesu formiranju izvršne vlasti.
Na kraju, iako je u preambuli odluke na više mjesta izražena potreba za implementacijom presude Sejdić-Finci i uvođenjem jednakopravnosti građana koji se ne izjašnjavaju kao pripadnici konstitutivnih naroda, ovom Odlukom, nažalost, nije riješeno ovo značajno pitanje. Uklanjanje diskriminacije “Ostalih” tako je odloženo za neka bolja vremena što je i ključni nedostatak ove Odluke.